NO/Teknik




Här nedan kan ni se den pedagigiska planeringen kring Matens kemi som vi arbetar med v 42-47.

Planering kring Matens kemi





Prov om ljud och ljus den 6 oktober
Provet kommer att handla om följande begrepp och sammanhang:
Lyssnande öra
LJUD

Vad är ljud? Hur kan ljudet föras vidare?

File:Svenska ljud 1962.jpgHur vi hör ljud
Mörka/låga och ljusa/höga toner
Starkt och svagt ljud
Hur ljud fortplantar sig i olika material
Hur man kan dämpa ljud
Skillnaden mellan ljudets och ljusets hastighet
Hur vi kan höra (Hur är örat uppbyggt?)
LJUS
Vad är ljus?
Hur skuggor förändras
stearinljus stearin ljus låga ...
Hur det går till när vi ser saker
Ögats uppbyggnad
Olika ljuskällor
Ljusets reflektion
Hur ljus bryts i olika material
Öga, Ansikte, Profil, Näsa, ...På sidorna 108-117 samt 124-131 i ”Boken om Fysik och Kemi” kan du hitta fakta om dessa begrepp och sammanhang.
Anteckningsmaterial från laborationer samt egna anteckningar kan också vara till hjälp.
Det finns filmer på AV-Media som du gärna får titta på.  De heter
(Vi lär oss om: Våra sinnen)

Kunskapskraven som bedöms den här gången är:
Hur eleven kan visa kunskaper om fysikaliska fenomen och hur hen kan visa det genom att förklara med och använda fysiska begrepp.
I resonemang om ljud och ljus kan eleven relatera till några fysikaliska samband.









Arbetsgång vid arbete med organsystemen

Du ska arbeta med ett av nedanstående områden. Du ska ta reda på fakta om hur organsystemet fungerar och skriva en text för dina klasskompisar som inte har läst om ditt område. De ska alltså kunna lära sig om ett annat systemen genom att läsa din text.
Följande områden ska klassen arbeta med:



  • Blodomloppet och hjärtat
  • Skelett, leder och muskler
  • Andningen och lungorna
  • Kroppens reningsverk; njurar och lever

  1. Vad kan du innan om ditt område du ska skriva om? Skriv ner i din skrivbok allt du kan komma på.

  2. Läs texterna om det område du ska arbeta med. Titta på bilderna, läs bildtexterna, stryk under viktiga saker.
    (Häftet med de tre olika texterna samt boken Koll på NO )

  3. Vad är lika i texterna? Samla alla saker du kommer på som har med faktauppgifter att göra och skriv ner dem.

  4. Vad är olika i texterna? Skriv kortfattat ner vad som skiljer.

  5. Finns det någon film som passar att se? Till exempel på AV-Media eller Youtube.

  6. Samla begrepp och ord som är viktiga att ha med i din faktatext. Finns det någon bild du kan använda? Skriv ner alla ord och begrepp som är viktiga för att man ska förstå: * vilka de olika delarna är inom ditt område
    * hur delarna ser ut
    * var i kroppen de är placerade
    * vilken funktion de olika delarna har
    * hur de olika delarna samverkar

  7. Bestäm hur du vill lägga upp ditt arbete. Vad ska vara först? I vilken ordning ska de olika sakerna förklaras? Börja skriva! Tänk på att det ska finnas:
    - rubrik
    - inledande text (brödtext)
    - underrubriker
    - förklarande bilder

  8. Ange vilka källor du har använt! Förklara varför du tycker de är trovärdiga och användbara.



Centralt innehåll:
Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.




Bedömning:

Visa sina kunskaper om biologiska sammanhang genom att beskriva och förklara olika begrepp som har med organen att göra.

Relatera till samband i människokroppen.

Söka information i olika källor och föra resonemang om källornas användbarhet.
Använda informationen för att skapa texter med anpassning till sammanhanget. (undervisa sina klasskompisar)


Syror och baser        

Läroboken s 38-47
Arbetsboken s 22-25
www.hannashus.se

När vi har arbetat färdigt med det här arbetsområdet ska du kunna:

  • Ge exempel på sura och basiska ämnen
  • Känna till risker med syror och baser
  • Veta vad syror och baser kan användas till
  • Känna till vad pH är och hur det kan mätas
  • Kunna de vanligaste farosymbolerna samt veta hur man bör hantera dem. (se www.hannashus.se ”De nya faropiktogrammen”)
  • Kunna berätta och förklara hur surt regn kan uppkomma samt vad det kan göra med naturen och det vi har runt omkring oss
  • Ge exempel på vad man kan göra för att motverka försurningen

Vi kommer att ha prov på det här tisdagen den 15/12.



Kust och hav

Koll på NO s 102-117. (Boken finns på inlasningstjanst.se)
Arbetsboken s72-79
Planering kring Matens Kemi

Centralt innehåll:


Natur och samhälle
Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling.
Djurs växters och andra organismers liv. Ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har till exempel för fiske.
Ekosystem i närmiljö, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.
Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi utnyttjar den.


Biologins metoder och arbetssätt
Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.
Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.


Följande kunskapskrav kommer ni att bedömas efter:


Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör ekologisk hållbarhet.


Eleven har kunskaper om biologiska sammanhang och kan använda biologiska begrepp som hör till området.
Elevens kan beskriva och ge exempel på/ förklara och visa på samband mellan/ förklara och visa på mönster hos människors beroende av och påverkan på naturen, och gör då kopplingar till organismers liv och ekologiska samband.
Eleven kan berätta om livets utveckling och ger exempel på/ visar på samband kring/ visar på mönster i organismers anpassningar till olika livsmiljöer.


Mål:
När du har arbetat med det här ska du kunna:
  • berätta varför haven är så viktiga för livet på jorden
  • förklara hur växter och djur har anpassat sig till ett liv i havet och vid kusten
  • förklara varför Östersjön är ett speciellt hav.
  • ge exempel på hur människan påverkar haven.
  • ge minst tre exempel på hur djur i havet gör för att överleva.
  • förklara varför det finns fler olika arter nära kusterna än i djuphaven.
  • förklara varför plankton är viktiga för havens näringskedjor.
  • förklara minst tre av följande begrepp: artfattig, bräckt vatten, fotosyntes, kamouflage, miljögifter, oljeutsläpp, polyp, rom, trålning, yngel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar